Simulacrum

Tijdschrift voor kunst en cultuur

Simulacrum x Uitkijk: The Posthuman // La Meraviglie

Redactie

In Le Meraviglie (2014) schetst Alice Rohrwacher, in een stijl die vergelijkbaar is met haar laatste film Lazzaro Felice, een dromerig portret van een familie imkers op het Toscaanse platteland. De vertoning, een samenwerking tussen kunst en cultuurtijdschrift Simulacrum en De Uitkijk staat in het licht van de nieuwe publicatie rondom het thema “the posthuman”. Hierin belichten wij uiteenlopende manieren waarop dualismen als mens en natuur, maar ook mens en technologie of lichaam en geest, doorbroken kunnen worden. Voorafgaand aan de film zal een introductie gegeven worden die verder hierop ingaat.

Moeizaam, met een norse vader die wars is van moderniteit, wordt geprobeerd een schamel bestaan op te bouwen. In Le Meraviglie volgen we Gelsomina en haar drie jongere zussen terwijl ze, samen met vader Wolfgang, de bijen begeleiden naar hun korf, de honingraat legen en emmers verwisselen voordat ze overlopen. De natuur heeft in de hele film een speciale rol: de connectie tussen landschap en bewoners wordt meer dan eens benadrukt. De familie leeft van het land en wordt geleefd door het land. Zo creëeren de vier dochters een relatie met de natuur die zich kenmerkt door verwondering en mysterie.

Fluisterend commandeert Gelsomina haar zusje om van een straal gouden zonlicht die zich door het dak van de schuur boort te drinken. Met gesloten handen drinkt ze het zonlicht op, als goudgele honing. Het is een van de sprookjesachtige scènes waarin de natuur en de omgeving waarin de familie woont, een wonderlijke lading krijgt.

Zonder de natuur te vermenselijken, te vermaken tot object, sociaal construct of enkel instrument van de mens, slaagt Rohrwacher erin om de scheiding tussen mens en natuur ter verkleinen. De scène waarin een bij over het gezicht van Gelsomina kruipt, waarmee de grens tussen mens-lichaam en bij-lichaam lijkt te vervagen, is hier een prachtig voorbeeld van.

Hiermee onderscheidt Rohrwacher’s pastorale portret zich van eerdere films die een romantisch beeld van het Italiaanse platteland schetsen. Zo blijft de relatie met de natuur ver verwijderd van nostalgische gevoelens naar oude landbouwtradities. In Le Meraviglie verwordt de aarde tot een gebroken landschap, een onzekere basis voor het bestaan. Maar wel een waarin de relatie tussen mens en natuur radicaal opengetrokken wordt. En dat maakt het des te indrukwekkender.


Donderdag 2 mei | Le Meraviglie | 21:00

Subtitles: Nederlands
Meer info en tickets op de website van de Uitkijk en op de Facebook-pagina van het evenement.